معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: میزان جذب سرمایه گذاری خارجی از ۲.۴ میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار در دولت سیزدهم رسیده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی علی فکری صبح چهارشنبه در همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اراک، عنوان کرد: جذب این حجم از سرمایه گذاری با تغییر رویکرد در دولت کنونی انجام شد که باید در سایر استان‌های کشور عملیاتی شود و این مسیر استمرار یابد. ایشان تاکید کرد : حاصل این مهم که بر پایه چهارچوب واقعیت‌های ملموس و با توجه به تجارب قبلی مد نظر قرار گرفته، اکنون تاثیرات خود را به خوبی نشان داده و نتایج قابل توجه آن در کشور به مرور مشخص خواهد شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم، افزایش سطح و کیفیت زندگی در شهرهای بزرگ و کوچک ایران و ارتقای خدمت رسانی به شهروندان است و به تبع آن سازمان سرمایه‌گذاری با تمام توان خود برای تسهیل حضور سرمایه گذاران خارجی در این عرصه تلاش می کند.

فکری ادامه داد: اگر چه اقدامات در خور توجهی صورت پذیرفته اما به لحاظ وسعت اقتضاعات و نیازهای این حوزه و محدودیت منابع مالی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب و کاهش فاصله وضعیت کنونی کشورمان در ارائه خدمات شهری با استانداردهای جهانی راه طولانی را در پیش داریم و از سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های سرمایه‌گذار فعال در این حوزه دعوت می‌شود با مطالعه فرصت های سرمایه گذاری موجود و با توجه به مشاوره‌های در نظر گرفته شده و مزیت های موجود در کشور ما سرمایه‌گذاری کنند.

وی تصریح کرد: رشد اقتصادی چشمگیر، جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی و برخورداری از بازاری بزرگ و با منابع متعدد و متنوع نیروی کار مناسب تحصیلکرده، تنوع اقلیمی و جغرافیای مجاورت با بازار چند صد میلیونی حوزه دریای خزر و کشورهای همسایه، شبکه زیرساختی مساعد اهتمام به رشد و پویایی و تلاش برای ایجاد شبکه ها و خوشه های تولیدی و تجاری و قرار گرفتن در زنجیره تولید کالا و خدمات بین المللی از مزیت‌های کشور ایران برای سرمایه‌گذاران است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت: ایجاد ارتباطات عمیق تر و گسترده تر و ایجاد رونق در منطقه می تواند منجر به کاهش فقر و افزایش اشتغال و شکوفایی در منطقه شود و در این راستا نگاه بلند مدت کشور به همکاری و تاکید بر کیفیت و ثبات سرمایه‌گذاری‌ها یکی از شروط اساسی تحقق توسعه اقتصادی از طریق جذب سرمایه گذار خارجی است و بر همین اساس دولت سیزدهم بخش قابل توجهی از دیپلماسی اقتصادی فعال خود را بر توسعه و تقویت مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه و کشورهایی که امکان توسعه روابط اقتصادی خارجی با آنها امکان‌پذیر است قرار داده است.

فکری عنوان کرد: سازمان سرمایه‌گذاری با در نظر داشتن شرایط بین المللی و با نگاه بلند مدت، تمام تلاش خود را برای ایجاد زمینه و بسترهای لازم جذب سرمایه گذاری با تمرکز بر تعامل اقتصادی هدفمند با کشورهای هدف و شرکای راهبردی با رویکرد توجه به همکاری‌های اقتصادی بلند مدت پایدار، بکار گرفته است. وی افزود: در این راستا ایجاد، تقویت و بهبود شرایط کسب و کار داخلی تدوین و اصلاح قوانین و مقررات، بهره گیری از ابزارها در راستای توسعه دولت الکترونیک برای جذب سرمایه‌های خارجی، شناسایی و معرفی هدفمند فرصت های سرمایه گذاری، تسهیل ورود سرمایه گذاری با استفاده از توسعه ابزارها و کانال‌های ورود سرمایه، تدوین و تصویب مشوق های هدفمند برای جذب و هدایت سرمایه به سمت اولویت‌های کشور در چارچوب فرآیند تکمیل زنجیره ارزش در سطح ملی و استانی، تشویق و حمایت قانونی برای جذب سرمایه های انسانی و مادی ایرانیان مقیم خارج از کشور، توسعه همکاری های اقتصادی و سرمایه‌گذاری با کشورهای همسایه و منطقه مورد توجه ویژه قرار دارد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران یکی از جامع‌ترین قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در سطح منطقه است و سرمایه گذاران خارجی در ایران از حقوق همانند اتباع داخلی برخوردار هستند که در این راستا حمایت از سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران همواره از اولویت های جمهوری اسلامی بوده است. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اراک ظرفیت بسیاری در حوزه جذب سرمایه‌گذار دارد، گفت: این شهر در شاهراه ارتباطی کشور قرار دارد و در کنار این مزیت، ظرفیت های بسیاری در خود جای داده است و می توان به واسطه این پتانسیل سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به حضور در این شهر و سرمایه گذاری ترغیب کرد.

فکری افزود: سرمایه گذاران به طور قطع با سرمایه‌گذاری ضمن تضمین سود خود می توانند به توسعه شهر اراک کمک کنند. وی با اشاره به استقرار شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و مادرتخصصی در اراک، گفت: این واحدهای تولیدی، اراک را به یک قطب صنعتی در کشور بدل کرده‌اند و باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده شود. همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری اراک صبح امروز با حضور شماری از سفرای کشورهای خارجی در اراک آغاز شده و فردا نیز ادامه دارد.