مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: ۴۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در ۶ ماه نخست امسال از قاره آمریکا در این استان جلب شد.

«سعید ملااسماعیلی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سه مجوز سرمایه گذاری خارجی جدید در نیمه نخست امسال از هیات سرمایه‌گذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران دریافت شد که از نظر ارزشی این مجوزها نسبت به سال گذشته ۴۸ برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: ارزش مجوزهای سرمایه گذاری خارجی جدید استان مرکزی سال گذشته یک میلیون دلار بوده‌ است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی با یادآوری نحوه صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی خاطرنشان کرد: متقاضی سرمایه‌گذاری خارجی در گام نخست تقاضای خود را از طریق مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان یا به طور مستقیم به سازمان سرمایه‌گذاری، کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه کرده و در صورت احراز توانمندی و اهلیت، ظرف یک ماه مجوز سرمایه‌گذاری خارجی را که به تایید هیات سرمایه‌گذاری خارجی ایران رسیده با امضای وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده دولت دریافت می‌کند.

ملا اسماعیلی گفت: در گام دوم باید آنچه به عنوان سرمایه خارجی خود شامل سرمایه‌گذاری نقدی یا غیرنقدی منطبق با مفاد قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی ایران تعهد کرده به کشور وارد و در دفاتر سازمان سرمایه‌گذاری ثبت کند.

وی اظهار کرد: در نظام اجرایی کشور گام نخست را جلب سرمایه خارجی و گام دوم را جذب سرمایه‌گذاری خارجی می نامند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی سال گذشته در این استان جذب و به کارگیری شد و این استان در زمینه جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی در مدت ۲ سال عملکرد دولت سیزدهم رشد کمی و کیفی چشمگیری را تجربه کرده‌ است.

ملا اسماعیلی اظهار کرد: یک سرمایه‌گذار مقیم کشورهای حوزه دریای کارائیب (آمریکای میانه) در شهریورماه سال‌ جاری موفق به اخذ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش یک میلیون دلار از هیات سرمایه‌گذاری خارجی برای مشارکت در یکی از صنایع به نام و بزرگ شهرستان ساوه شده‌ که این مهم نشان از ظرفیت‌های بالای جمهوری اسلامی ایران برای جلب و جذب سرمایه‌گذاران بین المللی به رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا است.

استان مرکزی با مساحتی معادل ۲۹ هزار و ۱۲۷ کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته و از شمال به تهران و قزوین، از غرب به همدان، از جنوب به اصفهان و لرستان و از شرق به قم و اصفهان محدود است.